Sv: Ang. toleranse mot andres religion og kultur
Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.
Jeg kjenner det svært godt, og jeg har bodd der selv, en gang i steinalderen Det var før det kom innvandrere dit. De første innvandrerne kom faktisk da. Det var en familie fra Pakistan. Jeg vanket litt med datteren der. Etterhvert flyttet de.
På slutten av 1970-tallet kjøpte Oslo kommunes sosialetat mange leiligheter i dette boligområdet. Det ødela nok mye av ryktet, og så kom innvandrere og flyktninger etterhvert.
Jeg har fått en del reaksjoner når jeg forteller hvilken skole mine barn går på. Det er jo skolen som ligger i dette boligområdet. Jeg skrev til og med et innlegg i min mening i 1999 ang. denne skolen og la vekt på det flerkulturelle. De hadde nettopp hatt internasjonale dager der da, og det var bare så utrolig bra. Det var det jeg fremhevet i innlegget mitt i avisen. Lokalavisa har dessverre hatt en tendens til å skrive negativt om skolen. Jeg vet at en rektor var svært frustrert over dette for noen år siden. Det som skulle bli en positiv reportasje ble i stedet negativt. Det selger vel mer det da......
Jeg husker veldig godt da jeg skulle begynne på ungdomsskolen. Vi som kom fra "min" skole var liksom ikke smarte nok. For vi hadde jo gått der. Nesten så jeg følte de samme holdningene fra lærerne også, men mest fra de andre elevene. Heldigvis endret dette seg fort.
Jeg var veldig glad i den barneskolen. Jeg hadde ingen invandrere i min klasse, men de andre to klassene var flerkultrelle, så jeg har hatt mange venninner fra mange forskjellige land.
Jeg er glad jeg har åpne holdninger til invandrere og det flerkulturelle. Og jeg skulle ønske alle var som meg.
Og det finnes ingenting bedre enn lukten av middagen fra naboen. 
|