Sv: Amazon og frakt
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Merk at det bare er bøker det lønner seg å kjøpe for £25. Hvis man bestiller filmer, kommer man over momsfrigrensen, og da blir det veldig mye dyrere.
Dette stemmer heldigvis ikke, og det er to grunner til det: Den oppgitte grensen på £25 er enten ganske tøyelig fra Amazons side, eller de tar utgangspunkt i listepris og ikke i prisen de faktisk tar (jeg har aldri tatt bryet med å finne ut hvilken av disse som gjør at man får gratis frakt på bestillinger langt under £25). I tillegg er £25 nå omternt 230 kroner, og etter fratrekk av britisk VAT, som er på 20 %, ender man på ca 193 kroner med dagens kurs. (Amazon trekker fra denne automatisk i kassen, så du får se hva du skal betale).
Jeg sjekket mine tre siste bestillinger, som kun har bestått av avgiftspliktige varer – musikk, filmer og dataspill – har hos Amazon vært priset til £21, £22.15 og £22. Alle disse har kvalfisert til gratis frakt. (Og i tillegg trekkes britisk VAT, som er 20 %) fra, så prisen jeg faktisk har betalt er £17.49, £18.46 og £18.32 (som blir ca 163, 172 og 171 i norske kroner med dagens kurs).
Jeg pleier å utvide bestillingene mine med ekstra film eller musikk hvis jeg ikke får tilbud om gratis frakt; det fins masse film og musikk til under £5 hos Amazon og i praksis får man da den ekstra platen omtrent gratis, siden man betaler for den i stedet for å betale for frakt.
Bøker er avgiftsfrie både i Norge og i Storbritannia.
Ben "buy more stuff, save big" Murphy
|