Vis enkelt innlegg
Gammel 22-03-07, 11:25   #83
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Men Rullegardina og Toaletta er neppe de navna vi egentlig snakker om her, vel? Vi snakker om utenlandske navn, gjerne à la Melody og Blues (som nevnt i denne tråden her), eller Ringenes Herre navn osv. Med mindre navnet virkelig betyr noe negativt (Toaletta, Dassen, osv) så bør det ikke legges føringer på foreldrene, synes jeg. Personlig kaller jeg mye heller unga mine for Melody og Blues enn for Per og Kari. Og mitt barn må leve med ett navn han sikkert må si flere ganger hver gang han presenterer seg. Han er ikke året engang, og likevel har så å si alle brev adressert til han vært feilstavet. Jeg tror likevel han kommer seg greit gjennom livet.

Diskuterer vi ikke om det skulle være en navnelov eller ikke? Uten restriksjoner vil det jo være lov å kalle ungene Toaletta. Blues kan du jo allerede kalle ungen din.

Og mine barn heter heller ikke Per og Kari for å si det sånn. Eldstemann har et navn drøyt 200 i Norge har, yngstemann har et navn det knapt er 50 som har. Men begge har navn som er lette å si og skrive. For oss var det et poeng. Vet det er mange som synes at våre unger har litt sære navn, og det er helt greit. Men at det er restriksjoner er ok. Og Melody og Blues kan man jo faktisk bruke innenfor dagens navnelov. Toaletta og Rullegardina tror jeg heldigvis man vil slite litt mer med å få godkjent. Og det synes jeg er helt ok.

Jeg er av den oppfatning at noen mennesker må beskyttes mot seg selv, og at det er derfor det er ok at vi har lover i dette landet. Hadde alle brukt hodet hadde det jo vært unødvendig. Men den gang ei...