Sv: Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?
Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.
Her er jeg ikke enig med deg. Ja, jeg synes en 30 år gammel idiot som ønsker å kalle seg Toaletta burde få lov til det. Nei, jeg synes ikke en 30 år gammel idiot som ønsker å kalle sin nyfødte jente Toaletta burde få lov til det. For meg er det to vidt forskjellige ting. Vi har andre lover og regler som gjør av vi foreldre ikke står helt fritt å velge for barna våre, f.eks. om de skal gå på skole (eller få annen undervisning) eller ikke. Jeg tror det finnes barn i Norge som skal være glad for det.
Jeg tror man alltid vil kunne benytte navn som mobbemiddel, uavhengig om navnet er rart eller ikke. Så for meg er det ikke mobbingen som er poenget. Derimot synes jeg det er uheldig i alle sammenhenger å ha et navn andre forbinder med kjønnsorganer, eksrementer, diktatorer etc., eller f.eks. Fiasko. Dette synes jeg rett og slett man skal slippe å ha til fornavn og er man uheldigvis født av foreldre som kunne finne på å velge slike navn er det bra vi har noen andre som sier stopp.
Nå er det vel slik at alle navn tillates med mindre det er til særlig ulempe for vedkommende som skal ha det. Dessuten skal navnet heller ikke støte andre, så jeg tror ikke voksne personer heller får bytte navn til Pikk, Kukk, Fitte, Knulle etc. (og ja, det finnes idioter som har søkt, dette var det et radioprogram om for et års tid siden)
Vi er nok mer uenige i teorien enn i praksis. Jeg har ikke problemer med loven slik den er nå, og er kanskje til og med glad for det. Men ideologisk sett mener jeg at det skal være VELDIG sterke grunner for at Staten har rett til å regulere hva man skal kalle barna sine. Jeg er nok mindre tilbøyelig til mene at folk må beskyttes mot seg selv enn mange andre her inne.
Jeg synes f.eks. det er mye verre at foreldre har LYST til å kalle barnet sitt Fiasko, Uønsket eller Dust enn hvis det kom i Folkeregisteret. Det er jo ingen som hindrer dem i å bruke slike navn til vanlig selv om det står Preben på passet.
|