Sv: Soving i barnehagen
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Det som er grunnen hos oss er at de kjører litt ulikt opplegg på de små og de "store" på 2 år eller mer. De små sover ute på formiddagen og sover generelt lenger, de store er lengre ute, evt på tur og så går de i samlet flokk og legger seg på madrassene sine.
Jeg skjønner dette og det fungerer, men jeg har erfaring med at det er mindre sykdom/smitte i de barnehagene hvor ungene sover ute enn der de ligger som sild i tønne på et innerom. Det kan være tilfeldigheter selvfølgelig, men jeg foretrekker utesoving. Jeg lot likevel være å protestere, men det kan godt være jeg hadde gjort det om jeg hadde hatt et barn som var veldig avhengig av faste soverutiner.
Interessant. Min sønn har nemlig reagert allergisk i form av hyppige astmaanfall i barnehagen og legen ville at vi skulle bytte barnehage. Men det løste seg da kulda kom så vi ser an fremdeles.
De skiller ikke på rutine på store og små barn i barnehagen, er en småbarnsbarnehage dette. Men de små sover ofte på ettermiddagen også da. Alle har sovet ute til nå, men det kommer et par nye og da blir det plassmangel. Som jeg skrev kan jeg fint ta med vognen i bilen hver gang han har dag, men de sover vel under et lite tak og der er det trangt også, selv om det er på bakkeplan så ser ikke det store problemet.
Men ja, ikke sikkert dette blir et problem for han, men liker at han får frisk luft og synes de er altfor lite ute allerede. Og jeg ble nok litt provosert også, for det var ikke måte på hva som var galt Voksiposen var for liten, simo kombivognen var for liten...Kan ikke få større vogn tror jeg, men han fikk øyeblikkelig en stor dundyne og et stort ullteppe med. Kan ta med soveposen til guttene også jeg, slik jeg bruker hjemme til han... Men at han har problemer med å få plass i vognen er ikke sant, for den brukte vi i jula litt. Han er lang, men utrolig tynn, så er evt litt på benlengden. Men sover uten problemer i vogn hjemme.
Vi bruker flere timer hver kveld på å legge han og jeg orker ikke tanken på at han sovner i vognen. Men kan jo gjøre et forsøk evt. Men tenker litt sånn at hvorfor skal jeg måtte gjøre et forsøk når ønsket mitt er at han sover utendørs i vogn? Jeg betaler tross alt for barnehagen og har hele tiden gitt utrykk for at han skal sove på dagtid frem til jeg ser at han ikke trenger det. Skaffet ny vogn og voksipose i november for å gi han god sovekomfort og da var det ikke snakk om at han kunne sove inne. Eller at det var planen deres over nyttår. Men vil ikke virke kranglete heller....
|