Sv: Kort skitur til skistue i Oslo/Bærum - hvor?
3,5 km fra Fossum til Brunkollen? Hvor starter man da? Det er jo 4-5 kilometer bare fra Østernvann?
Men Sørkedalen er definitivt notert. Jeg ville helst gå til en skistue og så tilbake, men det ble visst vanskelig.
Vi endte med å prøve å gå til Vensåsseter, men kom ikke helt frem. Det var isete, bratt og etter en halvtime ok terreng etterfulgt av halvannentime med stort sett fiskebein i bratte kneiker med islagte løyper innså vi at vi ikke kom til å rekke det, selv om det nærmet seg at vi var fremme. Vi måtte tross alt tilbake før det ble mørkt.
(Hensikten med turen var at jeg og mellomsøster skulle få tid sammen bare vi, OG at hun skulle øve seg på å gå en skikkelig tur uten sutring, men med pågangsmot og godt humør, slik hun er sammen med andre enn oss. Familieturer er ellers ofte et mareritt med surving og negativitet fra henne.
Og jommen! Halvannen time med fiskebein og tryning annethvert minutt, men like blid og positiv! JEG hadde vært dritsur lenge før! Så sånn sett var det en knallopplevelse, og faktisk veldig, veldig hyggelig. Fine jentungen min, som rett og slett hadde bestemt seg for å ta alt som kom med godt humør. Jeg så at hun beit tennene sammen før smilet kom etter noen av tryningene, men kom, det gjorde det. )
Skiforeningens beskrivelse er for øvrig litt mer lyrisk, og bekrefter det jeg alltid har visst: De er ikke vestlendinger, de der folka i skiforeningen.
Sitat:
Populær, fin og småkupert løype som egner seg godt for familier med barn. Severing på Vensåsseter. Skal du på langtur er det også fint å starte med denne løypen, for det er mange alternativer innover i Marka fra Vensåsseter. Løypen starter fra P-plassen ved Burud og tar inn i skogen på vestsiden av veien.
Den første kilometeren og vel så det er det ganske flatt, men så stiger løypen jevnt med et par fiskebensmoter innimellom. Det aller siste stykket ned mot Vensåsseter byr på en utforkjøring. Et lite stykke etter Burud går løype .55 til høyre i retning Stein gård.
(Jeg fant nå en litt mer nøktern beskrivelse også, som forteller at det er en løype som krever mye snø, men den står ikke under løypebeskrivelsen.)
Jaja, fin tur var det uansett, og jeg er stolt av jenta mi.
Neste søndag: Sørkedalen.