Sv: Lego-reklame og kjønn
Men, jeg er ikke helt sikker på hva som menes med kjønnsnøytralt. For det første: det finnes mange legosett som ikke er ment til å bygge noe spesielt men som man kan bygge hva som helst av. dette er jo defintitivt kjønnsnøytralt, men mindre det å bygge i seg selv er en guttegreie. For det andre: Hvis ikke lego city er kjønnsnøytralt, så skjønner jeg ikke helt det. Det består av sett om temaer som handler om vårt hverdagsliv. Det er jo kjønnsnøytralt å kjøre buss til jobb, eller å jobbe i politiet. Eller steke pizza. Problemet synes jo å være at legoen ikke representere det vi oppfatter som typiske jenteting som frisørsalonger eller slikt. Og i det øyeblikket man hadde lagd det, så hadde det jo igjen blitt "jentelego" og "guttelego". Hvis jeg skulle velge lego i dag med mine øyne som sjuåring, ville jeg mye heller hatt en politistasjon eller et star wars-skip (hvem har sagt at star wars er for gutter?) enn en frisørsalong? Ligger ikke problemet egentlig et annet sted enn i legos sortiment?