Sv: Lego-reklame og kjønn
Katta: "Lego Creator" er av den "gamle typen" der man kan bruke klossene til flere ting og der der er klosser som lager konstruksjonene, ikke ferdiglagde elementer. Og den er, slik jeg kan se det, ganske kjønnsnøytral.
Slik jeg husker Lego på 80-tallet var det da mest brannstasjoner og kjøretøyer, ridderlego etc. som var det man fikk kjøpt, forutenom Fabuland Lego som var mer jenterettet, men ikke i full rosamundur. Den aller største forskjellen er den som Katta peker på, nemlig at det var mindre ferdigbygde komponenter og mer frihet til å bygge selv.
Ett eller annet sted på veien har altså denne Legoen, som jeg og mange jenter lekte med den gangen, blitt vurdert som "gutteleker" og nå er altså Lego City, som minner veldig om Lego på 80-tallet, blitt noe som er forbeholdt gutter. Også i oss foreldres øyne. Og jeg ser jo også at det markedsføres mer i den retningen. Da tenker jeg at det har skjedd ett skifte i vår kollektive oppfattelse om hva jenter og gutter kan leke med/ er interesserte i og at det går utover rå markedsføring og kjønnssegregering i leketøysbutikkene. Dette går jo igjen over alt, klær, fritidssyssler, dataspill, leker, etc. og fra mitt ståsted går det stort sett i jenters disfavør. Jenter er de som får innskrenket sin kreativitet med det jeg oppfatter som utrolig kjipe leker (jeg og Rochermannen var mildt sagt sjokkert etter julegavehandling til nieser her i desember), jenter er de som "skal" ha upaktiske men søte klær og gutta sitter igjen med det tøffe, konstruksjonslekene og det kreative. Det er en urettferdig inndeling i mine øyne.
At Lego lager ett produkt rettet mot jenter er ikke så overraskende, men problemet ligger ikke hos Lego, tenker jeg, men hos oss som samfunn som så tydelig skiller mellom jenteleker/gutteleker og det som jenter liker v.s. det som gutter liker. At samfunnet som helhet hadde en annen og mer kjønnsnøytral agenda på 70- og 80-tallet ser man jo reslutatet av i den reklameplakaten. Om det var utelukkende heldig skal jeg ikke uttale meg om, en motreaksjon har vi iallefall fått 
Dagens barn er jo bare ett reslutat av samfunnet de vokser opp i og i vårt samfunn sender vi tydeligvis veldig sterke signaler om hva som er for jenter, representert i hauger av rosa, og hva som er for gutter. Til det nivået at jenter ikke lengre kan interessere seg for utrykkningskjøretøy og at gutter som liker å leke med dukker blir en kuriositet. Det er nitrist.
Sist redigert av Vianne Rocher : 08-01-12 kl 23:19.
|