Vis enkelt innlegg
Gammel 08-01-12, 23:30   #49
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lego-reklame og kjønn

Jeg vet ikke? Slik jeg opplevde 80-tallet, var det mindre kjønnsdelt med tanke på farger og lekenes utseende kanskje, og det var jo mindre penger slik at man i en søskenflokk i større grad lekte med de samme lekene. Likevel synes jeg ikke at samfunnet var mindre kjønnsdelt; mødrene var hjemme og var i stor grad opptatt av hus og hjem. De yrkene som var aktuelle for småjenter på den tiden var mer typiske kvinneyrker. Nå synes jeg det virker mer som om det ytre er blitt veldig kjønnsdelt, mens barna vokser opp i et samfunn hvor det ikke er noen motsetning mellom å være rosa prinsesse og å ville bli bygningsingeniør. Jeg synes jentene har kjipere leker, mens guttene taper å den måten at det er så overtydelig hva som er beregnet for jenter og det garantert kommer reaksjoner hvis man velger på tvers av det som er normen. Litt slik min mor beskriver sin egen oppvekst, hun fikk kommentarer for å gå med "guttebukser", dvs bukser med åpningen foran. Jenter hadde bukser med åpningen på siden. Nå var det klare økonomiske årsaker til at hun måtte gå med guttebukser, idag ville nok foreldrene skånet jenta fra slike opplevelser ved å kjøpe riktige klær til riktig kjønn på tross av at det forelå arvetøy i riktig størrelse.