Vis enkelt innlegg
Gammel 30-01-12, 15:28   #37
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ruinert av begravelse?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Hvor mye får man i statsstøtte da, og hvor lite må man tjene for å få det? Det er nesten provoserende at det skal være så dyrt, i tillegg til at man må betale verdens mest provoserende avgift - arveavgift, og ofte må selge barndomshjem og hele pakken pga. den avgiften. Mange eldre sparer til sin egen begravelse, det burde være unødvendig. Altså, vil man ha baluba og masse ekstra så er det jo én ting, men selv en "vanlig" begravelse kan jo ruinere folk.

NAV sine satser er 20 000. Eg veit ikkje kor dårleg råd ein må ha for å få denne stønaden.

Opprinnelig lagt inn av Mrs. S, her.

I teorien har Hattifnatten rett, men de fleste pårørende vil strekke seg langt for en gravstein. Istedenfor et trekors.
Hvis vi snakker om en kirkebegravelse, skulle man ikke ha noen som spiller orgel? Ingen blomster?
Billigste kiste, 6000. Billigste stein, 7000. Inngravering 7-8000. Her er vi allerede oppe i 21 000. Absolutt ingenting utenom. Frakt avhenger vel av hvor lang avstand det er.
Jeg håper min familie får 20 000, det er viktig å påpeke at teksten lyder:
Gravferdsstønaden er behovsprøvet og kan gis med opptil 20 652 kroner til å dekke faktiske og nødvendige utgifter til gravferden. Det er altså en søknad, og tungvint så det holder. Min søster var på gråten til slutt, og hun fikk høre at de bare fikk 15 000. Her er det forskjell på teori og praksis, tydeligvis.

Blomster og liknande må ein betale for, men organist og prest er gratis for alle medlem av statskyrkja. Dei har fast lønn. Mange bruker andre musikarar i tillegg, og då skal desse ha honorar.

Den største utgifta ved gravferda eg var med å arrangere for halvanna år sidan, var minnesamvær med snittar til 70 tilreisande slektningar. Dette var noko vi valde å gjere, og det var ei veldig fin stund. Men kostnaden her tilsvarte både kiste og gravstein.

Mange sørgande er sikkert i ein "bare-det-beste-er-godt-nok"-tenking, når dei skal gjere desse vala og det er fort gjort å seie ja til 12 000 for at begravelsesbyrået skal pynte kyrkja for ein.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat