Sv: Ruinert av begravelse?
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
I noen bygder har det inntil nylig ikke vært byråer og folk har med gode rutiner i bygda klart å arrangere fine begravelser likevel.
I likhet med tante Veronica, så kommer jeg også fra ei bygd der man tradisjonelt har ordnet alt selv. Jeg har vært med og hjulpet til i begravelser fra jeg var barn, tror jeg. Besteforeldre, gamle naboer, andre slektninger. Bygdefolket fikset alt selv. Husker at mannfolkene måtte hjelpe å tine/grave på kirkegården, selv om det nok var en kommunal kirketjener så trengte han praktisk hjelp.
Men blomster - kjøper man virkelig blomster selv til en begravelse? Kirka flommer jo over av kranser og buketter fra slekt og venner, så det må da være en total unødvendig utgift.
Dele ut program - det har alltid noen unge i slekta gjort.
Folderen med salmer/sanger laget jeg selv til faren min sin begravelse.
Annonser er jo bare å bestille selv - men byråene har som regel rabattavtaler i avisene.
Vi har alltid bakt og laget maten selv, og hatt minnesamvær enten hjemme eller på bygdehuset eller i kapellet (har stått noen ganger på kjøkkenet i kapellet og kokt kakao, og så ordnet om kirkerommet med bord og stoler mens gravfølget var ute ved grava).
Jeg regner med at neste gang det skjer - bank i bordet - så ordner vi det meste selv da også. Det er faktisk greit å ha oppgaver å gjøre i en sørgetid.
|