Sv: Mat til stor kattunge
Det er omtrent umulig å si når en huskatt vil være ferdig utvokst. Det varierer nok fra alt fra et år til et par år. Generelt er småvokste katter tidligere ferdig utvokst enn store katter. En del rasekatter som f.eks. Norsk Skogkatt og Maine Coon er veldig sentvoksende og er faktisk ikke ferdig utvokst før de er 3-4 år, men dette blir da til gjengjeld skikkelig store katter.
Min 8 mnd gamle hann er av Maine Coon blanding og jeg forventer at han blir diger. Han passerer vel straks 5 kg. Søstera mi har to katter av samme foreldre som min, men fra et tidligere kull. Disse to er 7 og nesten 8 kg og de finnes ikke overvektige noen av dem. Dette er jo også "huskatter" siden de ikke på noen måte kan sies å være raserene. Mulig de har blitt så enorme delvis også fordi de har forsynt seg grovt av hundens matskål. Rottweiler-fòr blir nok litt i kraftigste laget for katter! Men overvektige er de altså ikke, de er bare enormt store og lange.
Alder ved kastrering/sterilisering har jo også en del å si for veksten. Tidligere ble det gjerne sagt at kastrerte hannkatter ble mindre enn ukastrerte, men det tror jeg de fleste er enige om er feil. De blir nok noe mindre maskuline og får ikke det typisk veldig brede kraftige utseende som ukastrerte hanner pleier å få, men de blir nok gjerne like store. På vekten vil nok dette likevel gi utslag.
|