Vis enkelt innlegg
Gammel 03-02-12, 12:11   #30
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den beste tomatsausen?

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Jeg pleier å finhakke løk og hvitløk og surre det i litt smør til det blir blankt. Så har jeg i hermetiske tomater fra boks (med eller uten smakstilsetning), paprika i biter, raspet gulrot, selleri og det jeg ellers måtte ha av passende grønnsaker. Jeg har også i litt god olje. Dette lar jeg småputre så lenge som mulig, gjerne en times tid. Jeg kjører det glatt med stavmikser eller foodprosessor siden ungene får noia av biter. Jeg smaker så til med salt, pepper og eventuelt litt sukker om nødvendig.

Jeg lager kjempeporsjoner av dette i 10 liters kjele en dag jeg har god tid. Da lar jeg det koke i et par timer før jeg kjører det glatt, avkjøler det og fryser det ned i halvliters plastbokser. Denne sausen bruker jeg både til pasta, pizza og lasagne.

Lurt å fryse ned, det må jeg gjøre neste gang.

Jeg lager den ganske likt som over... men uten paprika/selleri og liker å ha tørket basilikum og oregano i, samt lauvbærblad (bladet tar jeg ut før jeg moser med blender)

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat