Vis enkelt innlegg
Gammel 03-02-12, 13:13   #85
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nivådelt opplæring

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

I kommunen jeg bor i, er det uttalt fra skolesjefen at jobben vår som lærere er å heve dem som er svake og evt middels. Ikke et ord om de flinke.

Jeg synes det er synd, og jeg prøver så godt jeg kan å gjøre noe også for de flinke. Men det er faktisk et kapasitetsproblem. De får ofte andre oppgaver på skolen, og av og til klarer jeg å tilpasse leksene - men de får lite ekstra UNDERVISNING. Det nytter liksom ikke å la de 25 andre sitte for seg selv mens jeg underviser de flinke. Blant de 25 er det alltid noen som er svake på skolen/har en diagnose/har lopper i blod og som trenger mer eller mindre konstant oppfølging for å ikke skape uro for hele klassen. Derfor blir det mye selvstudium på de flinkeste. Som mamma sørger jeg derfor for å "undervise" sønnen min hjemme siden han er på et skyhøyt nivå i matematikk i forhold til klassen sin. Jeg klarer ikke å få meg til å forvente at læreren hans med 30 elever i klassen skal klare å ta seg av den biten.

I fremtiden blir vi kanskje flere lærere????

Forhåpentligvis. Og jeg håper at det blir mulig å lage skoler der fagene er kurs, og der man kan stige i gradene uavhengig av klassetilhørighet.