Vis enkelt innlegg
Gammel 04-02-12, 00:41   #8
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke vårdresser/sett satser man på til våren ?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

I mitt hode er skalltøy type Bergans gore-tex, så da tenker vi forskjellig.

Jenta mi har både Isbjørn og Bergans sett, begge definitivt skallsett på linje med Bergans skalltøy fra Bergans.

I mitt hode er et skallplagg et plagg som har et tynt og vanntett membran (ytterlag) (skall) av teknisk materiale. Altså vann- og vindtett.

Hva definerer du som skallplagg da ? Eller hvilke merker/typer utedresser/sett ser du på som skallklær (til barn) ?

Og Goretex er en type membran. På lik linje som Dermizax og andre typer. Hvorvidt alle er like bra, skal ikke jeg gå innpå, men da jeg googlet "skallplagg" fikk jeg opp en link til www.klikk.no som blandt annet har tester på skallplagg.

Sakset fra klikk: I tillegg til de mest kjente membranene, som Gore-Tex, Dermizax og eVent, finnes det andre membraner som fungerer etter noenlunde samme prinsipp, skjønt det er forskjeller. Av denne testen framgår det at plassering av ventilasjonsåpninger og passform har veldig stor innvirkning på hvorvidt jakkene oppleves tette eller «pustende».
Klær med membran slipper ut svette, men i hvilken grad, er avhengig av type membran, hvordan den er brukt i plagget og hvordan dressen er satt sammen. For å sikre vanntette sømmer tapes som regel disse. Det er viktig at dressen består av så få sømmer som mulig, og at tapen som brukes, er så smal som mulig.

Sist redigert av Liljekonvall : 04-02-12 kl 00:57.
Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat