Sv: "Lav IQ fører til fordommer, rasisme og konservatisme"
Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.
Har du lest artikkelen, Cuyahoga?
Jeg sier ikke at "de som ikke mener det samme som meg er dumme", gjør jeg vel?
I forskningsresultatet det blir henvist til i artikkelen jeg nevner, vises det at barn som skårer lavt i tradisjonelle IQ-tester har større sansynlighet for å bli fordomsfulle, rasistiske og trekkes mot konservative ideologier i voksen alder.
Det er en relativt kort artikkel , og jeg synes ikke det er klinkende klart hva som legges i "konservative ideologier".
Jeg synes at påstanden "de som synes at de fordomsfulle er dumme er selv fordomsfulle - og med det også selv dumme" ikke er helt rimelig, altså.
Nå handler jo heller ikke dette om hva jeg mener, men om vitenskapelige funn. Og det gjør jo det hele langt mer interessant, synes jeg.
Nei, jeg mener for all del ikke at du har sagt noe sånt. Beklager om det kan tolkes slik.
Jeg tenkte mer på at en god del sånn argumentasjon brukes blant annet for beskrive Frp-ere eller forsøke forklare hvorfor folk stemmer FrP og jeg synes det er ganske usmakelig. Man bør komme opp med noe bedre enn at folk er dumme, rett og slett. Og jeg tenker at sånne artikler kan være med å bygge opp under sånn argumentasjon. (Uten at jeg skal trekke akkurat denne artikkelen i tvil, så publiseres det også ganske mye vissvass i vitenskapens navn.)
|