Vis enkelt innlegg
Gammel 04-02-12, 18:30   #12
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lav IQ fører til fordommer, rasisme og konservatisme"

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg tenkte mer på at en god del sånn argumentasjon brukes blant annet for beskrive Frp-ere eller forsøke forklare hvorfor folk stemmer FrP og jeg synes det er ganske usmakelig. Man bør komme opp med noe bedre enn at folk er dumme, rett og slett. Og jeg tenker at sånne artikler kan være med å bygge opp under sånn argumentasjon. (Uten at jeg skal trekke akkurat denne artikkelen i tvil, så publiseres det også ganske mye vissvass i vitenskapens navn.)

Ja, vi vet jo alle at forskning er så mangt, og jeg vet ingenting om studien utover det som gjengis i artikkelen. Så det kan godt hende at relativt beskjedne funn blir blåst opp til å bli mer betydningsfulle enn de er.

Kanksje er det lettere å holde hele FrP-greia unna diskiúsjonen, for det blir veldig betent all den tid så mange nordmenn stemmer på partiet. Men dette med at folk som er kognitivt svake trekkes mot forenklede, unyenserte ideologier, synes jeg ikke er verken merkelig eller kontroversielt.

Nå er det aldri ok å kalle folk "dumme" så det skal man selvfølgelig unngå. Samtidig er det jammen vanskelig å diskutere både FrP, hverdagsrasisme og generell fordomsfullhet mot grupper i samfunnet - uten å stå i fare for å bli beskyldt for å være nedlatende eller arrogant. Det ER jo nødvendig å ta avstand fra enkelte strømninger i samfunnet (som f.eks rasisme), og jeg synes man ganske raskt blir kneblet med beskyldninger om at de som sier at andre er dumme, de er dumme selv.