Sv: Eie en bil uten sertifikat
Opprinnelig lagt inn av amo, her.
Hvorfor er det mulig å eie en bil uten at man har sertifikat? Jeg kan ikke skjønne vitsen. Jeg ser den at enkelte kan ha problem med å få lån og den økonomiske biten der, men likevell så syne jeg at da får de klare seg uten.
Nå er det faktisk mulig for tunge narkomane å kjøpe seg en bil til et par-tre tusen og sette uskyldige liv i fare.
(Nå vet ikke jeg om han som drepte hadde min bror hadde sertifikat eller ikkke, men narkoman var han og hadde absolutt ingenting bak et ratt å gjøre).
Kjøring i rus er et stort problem, og kanskje man kan få bort en del ved at de ikke får kjøpe bil, da må de i tilfelle stjele biler og er klare straffesaker? Blir man dømt for narkotika så kan man ta sertifikatet fra de?
Dette er tanker jeg sitter med en søndagmorgen når jeg ikke finner noe lyspunkt....
Det er sikkert en vanskelig balansegang mellom de ekstreme og de mer uskyldige tilfellene her. =/ Min farmors nabo hadde bil uten selv å ha sertifikat, men det var fordi hennes sønn hadde sertifikat, men ikke bil, og hun ville gjerne ha hans sjåførferdigheter. =)
Og jeg tror nok at de som kjører i rus like gjerne hadde kjørt uten førerkort, så det spørs vel hvor effektivt det hadde vært ...
Jeg har aldri mistet noen på den måten du har, og jeg kan ikke annet enn å gi deg en virtuell klem og fortelle deg at det gjør meg veldig sint og trist når ting som dette skjer. Skulle jeg noen gang gitt barna mine ris måtte det bli om de kom hjem og fortalte meg at de hadde kjørt i påvirket tilstand. Da hadde det vanket deng, atten eller femogtredve.