Sv: Tankevekkende om lekser?
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Det tror jeg på, men for elever med høyere sosioøkonomisk bakgrunn vil det nok "lønne seg" med lekser. Skolen må iallfall organiseres helt annerledes dersom man skal avskaffe leksene. Mindre pensum, mindre grupper, mindre støy osv. Slik ståa er i dag, er jeg for lekser. At det slår dårlig ut for noen, kan ikke overstyre at det er nyttig for flertallet. Som .
Det er det jeg også tenker. Man må nesten finne opp kruttet helt på nytt når det gjelder samarbeid hjem-skole. Å bare kutte leksene før en annen plan er på plass tror jeg ikke gavner noen.
Mitt barn HAAATER lekser, og bruker lang tid på dem, tid som både hun og jeg så klart hadde hatt lyst til å bruke på noe hyggeligere. Likevel ser jeg at hun har utrolig godt av å få øve på det hun har lært på skolen, øve på egenhånd, i eget tempo, uten andre til stede. Jeg ser at dette er en stor utfordring for henne. Hun gjør det veldig bra på skolen, men studieteknikk har hun overhodet ikke. Hjemme blir hun distrahert av hver minste ting, og allerhelst ville hun satt seg foran TV'en og øvd gloser samtidig som hun ser på Hannah Montana. Det at hun faktisk er nødt å sette seg ned og øve på egen hånd i egen regi er viktig for henne, selv om hun ikke innser det ennå. Og for meg er det veldig godt å vite hva hun sliter med, på skolen har hun nemlig ingen problemer med hverken arbeidstempo eller konsentrasjonen. Jeg synes det er viktig å lære inn gode rutiner nå, fordi før eller senere er hun nødt til å jobbe mer hjemme etter skolen. Jeg har ingen illusjoner om at dette går seg til av seg selv bare hun begynner på ungdomsskolen.