Vis enkelt innlegg
Gammel 25-03-07, 22:17   #18
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sy bunad selv?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Noen bunader må syes av "autoriserte syere" såvidt jeg vet.

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

De fleste bunader skal se sånn og sånn ut for å være korrekte.

Begge deler er feil.

Det er riktig at for eksempel Husfliden er veldig strenge i hvordan en Husflid-bunad skal se ut. Det betyr ikke at Husfliden-bunader er den eneste riktige varianten. Faktisk kan man si det er motsatt; Husfliden-bunader representerer en litt "kjedelig" standardtype, og ivaretar ikke det tradisjonsrike mangfoldet som finnes i norsk bunads- og folkedrakthistorie. Mange som skal ha seg bunad aner lite om hvilke valgmuligheter man faktisk har, og velger det man tror er det eneste rette.

Jeg har brodert og montert min egen bunad. Det gikk greit, men var litt av en jobb. For selve monteringen var jeg helt avhengig av å følge et kurs. Det finnes mange butikker som driver med bunad som også arrangerer kurs, i tillegg vil jeg tro at det arrangeres kurs via friundervisning (som gjerne har hobbykurs) eller lignende. Kurset jeg gikk på ble holdt av to damer, begge med lang erfaring i bunadssøm, den ene også med en enorm kunnskap om norske bunader (hun lever av dette).

Jeg er for øvrig også bare "middels interessert" i håndarbeid, men har vel en viss peil på hva som er fram og bak på en nål.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat