Sv: Hva bør jeg investere i av objektiver?
50mm er lenger vekke fra det du tar bilde av enn 105mm. Du får mye mer med i bildet. Det er like vel veldig nært. 50mm er et perfekt "ta bilder av barna" objektiv. 105 er nok fint om du er litt på avstand, men kan i veldig mange tilfeller bli alt for nært om det er personer du skal ta bilder av ikke ting. Inne vil det fek bli ganske knotete.
Jeg bruker 50mm når jeg tar bilder inne, og så bytter jeg på 50 og telelinsen når jeg er ute, kommer ann på hva vi skal. Veldig sjeldent jeg bruker tele inne. Du kommer mest sannsynlig til å kjøpe et crop kamera. Da vil 50mm som heter normalobjektiv tilsvare rundt 80mm i forhold til et 35mm kamera (altså sånn gameldags filmkamera). Du vil altså få mindre inn i bilde ditt med samme objektiv som med et gamelt kamera. Jeg har fullformatkamera som er likt de gamle 35mm kamera i cropfaktor. Jeg synes til tider 50mm blir litt langt fra nå, savnet sånn den var på cropkameraene jeg hadde tidligere for det er en helt perfekt brennvidde til å ta bilder av barn med.
|