Vis enkelt innlegg
Gammel 17-02-12, 15:26   #5
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Det norske landbruket- kommunisme?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Bondelaget har en formålsparagraf som sier at Bondelaget skal støtte samvirkeorganisasjonene (TINE) som er ryggraden i det norske landbruket. De siste årene er det blitt en større bevissthet på dette i Bondelaget og man er blitt flinkere til å etterspørre dette ved bestillinger. Det var dette Oppland Bondelag gjorde og da hotellet, på grunn av en bindende avtale med Kavli ikke kunne servere TINE produkter vargte de et annet hotell å ha sitt årsmøte på. Mener du at det er teit? Om butikken din ikke har Dagbladet så bør du kjøpe VG? Heller enn å gå til nabo butikken å kjøpe Dagbladet?

Det eneste Bondelaget oppnår med dette er og virke barnslige, arrogante og teite. Det gir bare mer næring til de som mener at Bondelaget er en anakroniskme som ikke lenger har noe for seg i et moderne samfunn.

Og nei, jeg er ikke med på at det norske landbruket plutselig legges ned dersom vi fjerner tollbarrierene. Dersom norske produsenter lærer seg og produsere det som forbrukerene vil ha så vil de få solgt det. Enkel tilbuds/etterspørselteori. Jeg vil ikke begynne og kjøpe svensk/dansk melk i butikken dersom den norske er like god eller bedre. Derimot vil jeg gjerne kjøpe fransk smør, franske oster og ikke minst skikkelig kjøtt. Det greier vi ikke og lage i norge foruten noen spesialprodusenter.

TL : DR - Dersom det norske produkter er best vil jeg kjøpe det. Dersom det utenlandske produkter er best så vil jeg kjøpe det. Det jeg ikke vil, er at bondeorganisasjonene meler sin egen kake og er med og bestemme hva jeg har mulighet til å kjøpe i butikken via tollsatsene. Det er ren korrupsjon.

Sist redigert av Juste : 17-02-12 kl 15:31.
Juste er ikke aktiv   Svar med sitat