Tråd: Er det greit?
Vis enkelt innlegg
Gammel 07-03-12, 20:21   #105
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det greit?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er ingen her som synes det er greit å baksnakke naboene sine. Hvor har du det fra? Det er ikke GREIT. Det er ugreit å gå med en uggen følelse hvor man mistenker noe. Da synes jeg det generelt sett er mye mer redelig å si i fra enten til den det gjelder, til rette myndighet eller kanske til begge deler (avhengig av situasjon) enn å slarve om det til hele nabolaget. De fleste velger det siste. Det gjelder mistanker om trygdesvindel, skattesvindel og omsorgssvikt.

Jeg ville synes det var veldig mye verre om naboene mistenkte noe og slarvet til hverandre enn om de ringte og tipset NAV om husmalingen min og ellers holdt kjeft.

Altså når Hi skriver at hun reagerer på sin nabo som snekrer i sykemeldingsperioden uten å vite noe om hvorfor han er sykemeldt og i samme slengen nevner at det er andre som reagerer på det samme, så er det ganske nært baksnakking hvis du spør meg. De har jo snakket om dette bak hans rygg.

De stikker rett og slett nesa si i noe de ikke har noe med. Mange her foreslår at man kan spørre vedkommende om hvorfor han er sykemeldt, men det er da vitterlig ingenting noen andre enn hans lege og arbeidsgiver har noe med. Er det virkelig mange her som mener at det er den sykemeldtes oppgave eller plikt å forsvare seg ovenfor nysgjerrige naboer?

Jeg er enig i at trygdesvindel er et problem som samfunnet må til livs, men at det skal innebære at nabokjerringa skal sitte bak gardina og diskutere med vennene sine hvilke aktiviteter herr Jensen driver med når han er sykemeldt kjøper jeg ikke. Det fører ikke til noe godt for hverken den sykemeldte eller arbeidsplassen. Da er det viktigere at vi stoler på hverandre og bryr oss om hverandre og lar tvilen komme folk til gode. Det er rett og slett ikke vår oppgave å være gatas politi eller å vurdere naboens arbeidsevne.