Sv: Hunder som går løs med eier
Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.
Det er båndtvang på hunder i perioden 1. april til 20. august (om dette ikke har endret seg siden jeg selv hadde hund.
Jeg leser her på FP om flere som sparker etter hunder eller roper til eierne. Tåler/klarer dere ikke noen hunder som går løse? Jeg gikk f.eks. tur med min hund på en grusvei i marka (fra Riskhospitalet mot Sognsvann for de som er kjent). På denne veien var det mer eller mindre aldri biltrafikk, men det var andre der som gikk eller syklet og mange hadde hund med seg. Når det ikke var båndtvang så hadde jeg min hund løs. Om det kom en syklist så ropte jeg inn hunden til siden (han kunne høyre og venstre) og ellers så jeg an situasjonen. Om det kom noen voksne som gikk alene så lot jeg ham normalt sett gå løs. Han var oppdratt til å ikke gå frem til folk om de ikke viste tydelig at de ville hilse på ham. Han fortsatte med sin løping/tusling uten å reagere så mye på at det kom folk. Om det var barnefamilier uten hund med så ropte jeg ham som regel inn avhengig av hvordan jeg så at familien reagerte.
Er dette akseptabelt i deres øyner? Burde jeg ha ropt ham inn hver gang jeg møtte noen også om det bare var voksne?
Dette var en liten ullete tass på 7 kg.
Jeg synes egentlig ikke det. Fordi du ikke viser ikke-hundefolk at du har kontroll selv om du har det. Jeg synes faktisk at hunden må gå ved fot hvis den skal være uten bånd på en vei med såpass mye mennesker som den veien der. Jeg personlig ville ikke reagert nevneverdig, jeg er ikke redd hunder og leser dem greit, men en som ikke er så vant vil ikke se at situasjonen er under kontroll. Dessverre er det endel uten den samme kontrollen som ødelegger for deg sånn sett, folk har grunn til å være redde i sånne situasjoner.