Vis enkelt innlegg
Gammel 08-03-12, 13:48   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Jeg boikotter IKKE Ryanair. Noen flere som ikke boikotter?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Så siden barnearbeid ikke er forbudt i ett eller annet land i Asia så syns du det er greit å kjøpe klær og leker laget under uverdige arbeidsforhold? Det er ikke ditt ansvar?

Det er faktisk verdt å tenke over at når man boikotter varer produsert av barn så er det ikke sånn at de barna som produserte varer flyttes til et deilig sted med skoleplass og god mat og trygge senger. De kan like gjerne ende i barneprostitusjon. Solidaritet og bistand er slett ikke så enkelt som at man løser problemer gjennom å ikke kjøpe ting herfra eller derfra. På bakgrunn av dette boikotter jeg ikke automatisk alt som er laget av barn. Men jeg prioriterer høyt å kjøpe produkter fra fairtrade eller andre produsenter med en etisk standard for arbeiderne sine.

Og jeg vil hevde temmelg hardt at det er en god prioritering å legge fokus på kakaoprodusenter og bananplukkere - forholdene der er et stykke verre enn i RA og de som arbeider der har vesentlig mer bruk for oppmerksomheten vår.

Ja, de ansatte i RA har ikke optimale forhold. Enig. Ja, du får soleklar mer kvalitet om du flyr med SAS eller Norwegian. Det betyr ikke at det er direkte uetisk å fly RA likevel syns jeg. Det er ikke sånn at de ansatte i RA får jobber i SAS om RA legges ned i morgen.

Og jepp - man må ta høyde for litt plunder og heft. Det er bare det at jeg kan kjøpe fem flybilletter på RA for prisen av en flybillett på SAS. Så da blir prisforskjellen så stor at det noen ganger er verdt litt kål. Andre ganger vil man ikke ha heft og betaler da heller mer for å få nøyaktighet og service.

Svar med sitat