Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!
Jeg konstaterer at jeg er en vaskesjuske. 
Her i huset vasker vi nok fire maskiner pr. uke, og klær brukes om igjen uten skrupler. Vi voksne skifter selvsagt undertøy/tøy som er innerst på kroppen hver dag, og 09-modellen må som oftest ha rent antrekk hver dag, ikke pga. flekker, men pga. utstrakt grising som gjør at bare litt flekkfjerning ikke nytter. Dersom hun har hatt ullundertøy med annet tøy utenpå, kan ullundertøyet brukes flere ganger. Håndklær vaskes stort sett en gang pr. uke, sengetøy byttes ca. hver 14. dag, og vi vasker sjelden maskiner som ikke er fulle dersom det ikke er snakk om ulltøy.
Jeg liker ikke å overvaske klær, og jeans kan for eksempel brukes endel ganger uten at de føles skitne, i hvertfall dersom jeg skifter før jeg er i kontakt med Frøken Rosa.
Ellers bruker vi flytende Blenda Sensitive til det aller meste, og 1/2 kork holder til en vaskemaskin med normalskittent tøy. Til ullvask bruker vi Ecover for ull og silke. Tøymykner har vi for lengst kuttet både pga. hudproblematikk, og fordi det egentlig er unødvendig når man bruker trommel til det meste. Når svigermor en sjelden gang har vasket noe av vårt tøy, får jeg nesten pustevansker av den gjennomtrengende lukta av gul Comfort.