Sv: Invisible Children
Opprinnelig lagt inn av noen, her.
Jeg synes det er flott at folk vil engasjere seg og gi støtte, men det er gode grunner til å tenke over hvem man gir støtte til.
Jeg tror det var A-magasinet som hadde et oppslag for ikke så lenge siden om små, private hjelpeprosjekter. Noen av disse gjør mer skade en gavn, får for korte tidsperspektiver, penger forsvinner osv.
Det kan slå feil, ja. Og det kan gjøre mye godt. Jeg synes det er veldig vanskelig å vurdere slike private initiativ, så jeg gir ikke til dem.
Det var en god artikkel, den A-magasinet. Jeg er vanligvis svært skeptisk til ukjente små organisasjoner og gir bare til mine faste.
Jeg delte denne lenken på FB og føler meg truffet av kritikken her, spesielt fordi jeg vanligvis er svært skeptisk. Jeg sjekket ikke dette ut som jeg vanligvis ville ha gjort fordi jeg fikk lenken fra venner som vel kan regnes som afrikaeksperter både av utdannelse og på jobb - dog ikke med Sentral-Afrika som felt. Jeg er litt delt til hele greia. Jeg oppfattet beskjeden i videoen først og fremst som å sette søkelys på Kony og ikke som et middel til å få støtte til organisasjonen bak. På det viset synes jeg filmen brukte greie virkemidler. En film som skal nå et bred publikum, kan ikke formidle kontekst og bakgrunn like nyansert som en Fafoforsker skulle ønske. Jeg ser heller ikke at den oppfordrer til væpnet invasjon av Sentral-Afrika, som en kommentar i Dagsavisen hevdet. Det er imidlertid ikke hyggelig at de synes å pleie nære forbindelser med det militære i Uganda som har sine svin på skogen eller at så lite av midlene de samler inn går til faktiske hjelpetiltak. Jeg ville ikke gitt penger til dem, ei heller om kritikken ikke hadde kommet.
Jeg skal ikke la være å sjekke en ekstra gang neste gang jeg deler.