Sv: Hva er forskjellen på registrerte og uregistrerte valper?
Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.
Barnevogn er visstnok til disse stakkars hundene hvis luftveier er så deformerte av utseendebasert avl at de ikke kan gå tur når det er kaldt eller varmt fordi de ikke får puste skikkelig. Mops, for eksempel. At noen vil støtte slik syk avl går veldig langt over min fatteevne. 
Det begynner å gå riktig vei, men med veldig små museskritt.
Jeg ville i hvert fall aldri, noensinne kjøpt en uregistrert rasehund. Da kjøper jeg mye heller en blandingsvalp, det er en mer ærlig sak. Valper kan være uregistrerte uten at det trenger å bety så mye, men de kan også være uregistrerte fordi de har mor som f.eks. er avlssperret men likevel parret på, eller har sykdommer, eller fordi tispa har tyvparret seg og oppdretter lyver på seg renrasede valper likevel. Det er for mye å gamble med, så det ville jeg aldri gått med på. De 5000 som du sparer kan fort gå ut igjen i dyrlegeutgifter.
Det er forresten gøy å kunne stille ut, selv om man egentlig ikke tror at man kommer til å gjøre det. Kjekt å ha muligheten hvis valpen viser seg å bli et eksepsjonelt bra eksemplar av rasen eller hvis man har ambisjoner innen hundesport. Jeg har selv kjøpt valp med utstillingsfeil og angrer bittelitt på det, , i hvert fall en gang i blant.