Sv: Gratisprinsippet i skolen
Jepp, enig med den siste setningen der; gratisprinsippet er en vits
Det er jo en vits allerede, så tidlig som på barneskolen starter de skolesparing til leirskole som er en skole-tur i regi av skolen, det er riktignok ikke obligatorisk å være med men jeg vil definitivt karakterisere det som frivillig tvang. Skolen legger ikke skjul på viktigheten av å være med og det er hele tiden snakk om at det ikke er mye penger.
Hvem skal bestemme hva som er mye penger for andres familiesituasjoner?!
Skolen skal være gratis, vi som foreldre gjør politikerne en kjempe tjeneste ved å selge kaker, lodd, samle inn penger osv osv for da slipper de ta stilling til om det må bevilges mer penger til skolene, vi ordner jo problemet for dem slik at ungene våre ikke skal "lide" under pengemangelen i skolen.
Ungen min hadde ikke lidd noen nød av å ikke reise på leirskole eller bli med til polen på ungdomsskolen, skolene og vi foreldre må legge et større press på politikerne slik at det som står i utdanningsloven faktisk stemmer med virkeligheten.
Det er også veldig viktig syns jeg at vi som foreldre klarer å tenke lenger enn vår egen livssituasjon.Jeg har opplevd mange foreldremøter der foreldre slenger ut "det er snakk om prioriteringer" argumentet eller "det er tross alt våre barn det er snakk om" akkurat som at alle som ikke har råd til å punge ut i hytt og pine ikke prioriterer barna sine, i en klasse på 40-50 elever er det kanskje 1 eller 2 som har foreldre som ikke prioriterer ungene sine (tror ikke det er så mange engang, kanskje 4-5på en hel skole. Da tenker jeg alkohol-problemer eller andre lignende problemer)
Men alle familier har ikke samme inntekt og derfor er det viktig å huske på at skolen faktisk skal være gratis, argumenter imot skoleturer er ikke fordi det er liten vilje blandt foreldrene det er også prinsippet