Sv: Hvordan man oppfatter folk på nett
Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.
Jeg synes faktisk at det går an å skrive flott på dialekt. Men det er ikke så mange som klarer det, og veldig mange av dem som gjerne vil, gjennomfører det på en elendig måte.
Noen klarer å skrive nydelig og lett forståelig på dialekt, men det er uten unntak folk som også skriver glimrende på godt bokmål/nynorsk, er min erfaring. Dialekt er definitivt ikke egnet for å kamuflere et dårlig eller middelmådig skriftspråk.
Ellers er det klart at Myrsnipa har rett i at man danner seg et inntrykk av folk etter hvordan de skriver og hvordan de fremstiller teksten sin på et nettforum (og etter hvordan de snakker eller kler seg når man ser dem på en scene eller en talerstol, for den del). Hva skal man ellers vurdere folk etter?
Og jeg innrømmer villig at jeg "dømmer" folk etter slike kriterier. Jeg synes for eksempel det gir et veldig dårlig inntrykk når teksten er skrevet i en annen farge enn svart/standardfarge. (Og jo mer pastellfarget teksten er, jo mer umoden regner jeg med at forfatteren er. Når jeg ser en tekst skrevet med rosa eller lys lilla farge i en fancy font, går jeg i utgangspunktet ut fra at innholdet i teksten enten er noe jeg vil være uenig i eller synes er fjollete. : so sue me: )
|