Sv: Jentefesten
Problemet i slike diskusjoner er at man bryter det ned til person nivå. Det er ikke problem dersom jeg personlig velger å jobbe deltid fordi jeg føler at det er rett for meg og dersom jeg sikrer meg i forhold til fremtidig økonomisk situasjon og økonomisk sikkerhet. Problemet er ikke hva hver enkelt kvinne eller mann velger å gjøre, men at det på generell basis forventes og faller seg naturlig at det er et valg kvinner tar.
Problemet er at det i diskusjonen faller seg helt naturlig å diskutere om det er et valg jeg som kvinne skal kunne ta. De vil si om jeg har fritt valg - som kvinne. Om det er et smart valg for meg - som kvinne. Dersom likestillingskampen var helt i mål, ville det vært naturlig å diskutere hvorvidt dette er valg man som forelder eller voksen for den del, står fritt til å ta, om det er et smart valg for meg som voksen eller som forelder. Det er i det øyeblikket vi knytter problemstilling opp mot kjønn at de bakenforliggende holdninger og strukturer avdekkes. Jeg mener at det da vi ser kjernen av problemet og da man ser hvor man ennå har en lang vei å gå hva gjelder likestilling og en likestilt samfunnsstruktur og kjønnsroller.
|