Sv: Jentefesten
Innskrenking av valgmulighetene er det vel heller ikke snakk om. Jeg tror at en bevisstgjøring av kvinner er veldig viktig og det frustrerer meg virkelig at såpass mange går i fella gang etter gang.
Full valgfrihet handler også om å ta fullstendig informerte valg. Da trengs det mennesker som påpeker at valgene man tar står i en sammenheng.
I min familie har vi en temmelig jevn fordeling av arbeidet. Han gjør ikke mer enn meg, men sett utenfra er det han som er "flink" som hjelper til hjemme. Han hjelper "til". "Han er ikke som vanlige mannfolk", er noe jeg får høre. Hva er da et vanlig mannfolk? En mann som ikke tar hånd om ungene sine? Hvordan kan kvinner orke å leve sammen med menn som ikke tar sin del?
Dette handler om skjeve strukturer, strukturer jeg fremdeles mener holder typiske kvinneyrker nede på rangstigen.
Jeg trenger ikke skifte dekk for å demonstrere noe. Jeg gjør det av og til fordi jeg har bil. Jeg gjør det ikke bestandig, men det er ingen ting som sier at dette er en mannfolkoppgave, like lite som det å bake bursdagskake til ungene er en kvinneoppgave. Sist laget han ferdig kaken og så tok jeg meg av pyntingen. Da fikk jeg også en kommentar på hvor flink mannen var som laget kaken.
|