Sv: Lovendring for ABB

Jeg har veldig store vanskeligheter med å ta dette seriøst.
Det er helseministeren som har fremmet forslaget, og sånn jeg forstår det vil det gjelde pasienter dømt til tvungent psykisk helsevern. Det ser ikke ut til at det gjelder personer dømt til forvaring. Uansett, jeg synes et slikt forslag er like skremmende som det er overraskende. Jeg har null tillit til at dette er annet enn et desperat og fryktelig dårlig forsøk på å fikse et lovverk som viser seg å ikke være vanntett. Man trenger ikke være rakettforsker for å se for seg hvordan en slik lov kan misbrukes for å holde folk innesperret med ulike motiver. Kjempeskremmende.
Jeg tror ikke et øyeblikk at dette er ment for å beskytte upopulære personer mot angrep. Dersom man mener at lovverket ikke fungerer tilfredsstillende slik det er i dag, må man tørre å påpeke det en opplever som feil, og jobbe ut ifra det. Dette virker bare som en veldig feig og tilslørende måte å holde ABB innesperret på. Dersom man vil ha mulighet for livstid og lovverket ikke åpner for det, må man si hva og hvorfor, og endre ut ifra det.
|