Sv: Gratisprinsippet i skolen
Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.
Det forstår jeg veldig godt, men det er jo nettopp derfor dette skal dekkes av skolen, "Per" skal også være med på leirskole på lik linje med alle de andre uten at moren til "Kari" skal jobbe seg ihjel for alle de andre enn sin egen "Kari"
Dette er helt klart og helt greit i fritidsaktiviteter; på fotballen må alle selge lodd feks, gjør du ikke det kan du ikke være med på fotballen
eller innbetaling til turn, betaler man ikke, får ikke barnet være med
det er en selvfølge
men skolen SKAL være gratis
Lurer på en annen ting jeg; i og med at det står i opplæringsloven at leirskole skal være gratis og at kommunene ikke kan pålegge foreldrene å betale, er det lovbrudd å starte med skolesparing fra første klasse?
Så lenge skolen i Norge er obligatorisk så mener jeg at det skal være gratis. Alle skal ha like muligheter. Før kalte de dette for solidaritet 
Iflg. rektor på ungdomsskolen til barnet mitt så er det lovbrudd at hver enkelt sparer på egen konto. Iflg. de undersøkelsene han hadde gjort så var det "gaver" til ei felleskasse som var ok. Han hadde det fra departementet. Hvis jeg ikke har misforstått noe her. Jeg skal undersøke dette idag. Jeg skal innkalle til foreldremøte og må ha dette klart for meg før møtet.
|