Sv: Gratisprinsippet i skolen
Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.
Skal skolen være gratis så utelukker det masse turer og muligheter. Jeg er helt enig i prinsippet, men å jobbe i Oslo indre øst som jeg gjør, betyr at vi ikke kan kreve foreldrebetaling og 100% oppslutning om turer. Det er ikke prakstisk mulig. Enkelte foreldre vil heller ta barna ut av skolen enn å la dem dra på overnattingstur med klassen. Budsjette på skolen holder ikke til å sende oss på tur, i Oslo skolen settes det av penger til leirskole i 6.klasse, turer utover dette blir belastet den ekelte skoles budsjett.Blir det tur, må vi ha med de som har muligheten til å betale, de som ikke har muligheten til å betale er dessverre som regel innvandrerfamilier, og de stiller heller ikke på dugnad. De velger bort turene, og ser nok ikke på dem som viktige i forhold til sitt barns læring.
Sånn er det bare, vi er underkastet kommunepolitikernes prioriteringer, og elevenes velferd og undervisning er ikke høyeste prioritet.
Skjønner argumentet, men det utelukker en del barn som kanskje virkelig trenger å være med...... Er det bare jeg og mitt barn som er viktig???
Driter vi i andres barn? Vi vet ikke bakgrunnen til at folk ikke betaler og blir med på dugnad. Noen som ikke gidder er det sikkert, men skal det gå ut over de som ikke har mulighet??
|