Vis enkelt innlegg
Gammel 29-03-07, 09:50   #99
TBM
Passiv

Standard

Sv: Om noen har savnet diskusjonen om gutter og rosa støvler

Opprinnelig lagt inn av Valentina, her.

Jeg er sikkert helt ut, men jeg er faktisk av den oppfatning at det er litt greit at det er forskjell på kjønnene.

Det er faktisk helt livsnødvendig at det er forskjell på kjønnene!

Men jeg skjønner ikke hvorfor dette argumentet alltid dukker opp i diskusjoner hvor det er snakk om at gutter og jenter kan like farger/leker som ikke er "typiske" for deres kjønn.

Hvis mannen min hadde kledd på seg en rosa skjorte hadde det jo fremdeles vårt en stor forskjell mellom oss to? Vi blir da ikke like av den grunn? Ikke hadde vi blitt like om han hadde rosa støvler heller - jeg har jo alltid brukt grønne!

Jeg skjønner vel egentlig at dette er et argument ut fra at mange kvinner liker en mann som gjør de "mannetingene" vi ikke har lyst til å gjøre - skifte dekk, vaske bil, måke snø mm. Men for å være helt ærlig ønsker jeg at mine unger skal vokse opp og gå inn i sin voksne verden uten å ha så sterke kjønnsroller som vi har i dag, hvor ikke kvinnen "automatisk" gjør alt innearbeidet og hvor mannen tar "utearbeidet".

Mer samhandling og bedre deling av de arbeidsoppgavene som finnes i en familie, tror jeg er den eneste veien som fører fram til likestilling.

Svar med sitat