Hvor hardt presser man på grønnsaker/frukt?
Knerten (4,5 år) er svært kresen. Han spiser godt, men bare de tingene han selv vil spise. Det innebærer stort sett alt av kjøtt/kylling/fisk og noe brød med et par pålegg. Han nekter fullstendig når det kommer til både grønnsaker og frukt. Vi klarer å lure det i ham, men når han skjønner hva han spiser så brekker han seg og har det åpenbart fælt. Men da kan han ha spist godt en stund først. Det ser altså ut til at det er konseptet han reagerer på i større grad enn smaken.
Jeg synes det er problematisk at han er så sær i matveien fremdeles. Vi skjønner jo etterhvert hvilke smaker han liker og ikke liker. Og det irriterer meg at han ikke vil smake på ting jeg med stor sikkerhet skjønner at han vil like hvis han bare prøver.
Hvor hardt presser man? Noen som har triks på lur? I dag fikk han ned en hel gulrotbit fordi han ble lovet en sjokolade etterpå. Dette er IKKE en tilnærming jeg liker, men han innrømmet etterpå at det var godt med gulrot og vi hadde aldri fått ham til å smake ellers.
Tilleggsopplysning som jeg ikke vet om er relevant: Han er generelt veldig skeptisk til alt nytt. Både klær, sko, aktiviteter, filmer og alt egentlig.