Sv: Innstallering av ny vedovn for dummies - hjelp
1) Hvordan blir man kvitt det gamle koksovnspetakkelet (!) som står der nå?
Legg den ut på anbud.no, eller finn.no gis bort mot at de demonterer selv.
2) Når den forrige eieren har lagt helt ny parkett før salget, og skjært til så pent _rundt_ nevnte koksovnspetakkel . HVa må jeg gjøre nedi der da for at det skal bli pent? Blir det pent å bare legge nytt gulv rett nedi, eller må _hele_ gulvet tas på nytt?
Du kan ta de aktuelle plankene, men kanskje få fargeforskjell, mulig lett sliping og lakking av hele gulvet retter på fargen. Vet du hvilken parkett merke/produsent det er?
(det er her jeg begynner å nynne på den Prøysen-sangen om gutten som skulle lage bord til mamman sin. I omvendt rekkefølge)
3) Når jeg går i butikken og peker på den jeg skal ha, så kan jeg betale meg fri fra hele hjemtransport/bæring/innstallering-pakka, sant?
Ja, både Maxbo og Peisforum, de vi har hatt kontakt med, kan fikse alt.
4) Sånn plate til å ha under - jeg vil gjerne ha glass... Dette fikser de som innstallerer, sant?
Det er egen leverandør, vi fikk navn av peisselger og den ble levert litt senere.
5) Og når jeg har funnet en installasjonsdude, så fikser han alt dette med å hugge til ny åpning til pipa om nødvendig, mure igjen og sånt? Jeg behøver bare å male opp etterpå?
Ja, husk at de og skal rydde etter seg, ta med søppel. Male kan du fikse selv.
6) Skal muren bak ovnen _egentlig_ males med noe spesialmaling?
Ja, spør i butikken.