Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsats
Det er åpenbart at det er ganske varierende opplegg for 17. mai rundt omkring. Jeg er enig i at det er sosialt rart å aldri bidra til det arrangementet. Det er enda mer sosialt sært å ikke bidra det året det er klassen som får overskuddet (om det er noe sånt år). Men det er en ting å ikke kunne bidra akkurat den gangen og noe helt annet å aldri bidra ti noe av dugnaden som skal til for å få klassen på tur. Men det er og blir frivillig uansett hvor mye man måtte forsøke å overbevise folk om noe annet. Betaling for leirskole er frivillig enten det skjer med dugnad eller med penger, bidrag i lokalsamfunnet er også frivillig. Det eneste som ikke er frivillig er å sende ungene på skolen uten annet opplegg. Det burde være åpenbart at det ikke er rom for tvang? At det er sært og rart og til en viss grad dårlig gjort er noe helt annet. Og normen de fleste steder er heldigvis at folk stort sett bidrar hvis de i det hele tatt er en del av lokalsamfunnet denne dagen.
Ellers er det få som biter. Hvis jeg var klassekontakt det året min klasse hadde ansvaret for alt, hadde jeg snakket både med JV-foreldrene og de med 5 unger under skolealder og hørt med dem om det er noe de kan bidra med og hvordan. Da vil man kanskje få til svar fra JV-foreldrene at det er uaktuelt å bidra i forhold til 17. mai, men at de heller kan ta et stort ansvar for organiseringen av åpen kveld på skolen. Mens de med mange småunger setter pris på å levere 3 kaker istedenfor å bli plassert i cafeen. Er det virkelig så vanskelig å få folk til å stille hvis man spør? Det som aldri virker er å be folk melde seg, men hvis man går på folk og spør dem hva de kan bidra med, er det få som faktisk ikke kan hos oss i hvertfall.