Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsats
Jeg hadde tenkt å sitere noen innimellom, men det ble så mye kluss, så jeg bare svarer generelt...
To år har jeg vært klassekontakt. Er det en ting jeg har lært, så er det at frivillig deltakelse på arrangementer er mangelvare. Jeg er så inderlig lei av å først måtte sende mailer til foreldrene av typen "fint om noen kunne påta seg og", for så å ende opp med å sette opp lister over hvem som skal gjøre hva (for ingen melder seg som regel, eller så er det de samme som går igjen hver bidige gang), og få sure mail tilbake om at "det er jo så tidlig at jeg er på jobb enda", "den kvelden skal katta kastreres", eller hva har du....Og dette er alle arrangementer som enten kommer FAU eller klassen direkte til gode!!
Er det ikke slik at foreldre føler et minimum av ansvar for deltakelse på dager som åpen dag, 17. mai, loppemarked for å få inn penger til ting osv? De som aldri deltar er som regel også de som hyler høyest om at det er så dyrt å betale inn til klassekassa, skoleturen blir for dyyyr, FAU burde sponse meeer....Gjett hva - dersom du hadde giddet å stille opp på litt flere ting så hadde vi kanskje hatt mer penger i kassa, og mindre egenandel! Eller FAU kunne kjøpt den sofaen til Hallen som ungene så sårt ønsker seg! 
Og jeg prøver å være grei. Virkelig. Jeg vet hvem som er alene med unger og ikke kan stille, jeg har oversikt over hvem som trener hva på hvilke dager, osv, men selv når jeg prøver å ta alle mulige hensyn, så får jeg sutremailer og surmulig tilbake. Gjett hva - de som lever i den tro at det å gå på skole i Norge er gratis, er naive og blåøyde! Realiteten er helt annerledes - så kan man mene hva man vil om det! Klasseturer koster penger, gamle og utslitte møbler skiftes ikke ut selv om de faller fra hverandre og leker til skolegården er en ønskedrøm med mindre foreldre eller FAU stiller opp. Velkommen til den virkelige verden folkens!
Og hvor i all verden kommer ideen om at dersom man har meldt seg frivillig til å være klassekontakt eller FAU-medlem (hos oss innehar man automatisk begge vervene), så har man samtidig meldt seg til samtlige dugnader disse måtte arrangere for å få inn penger? Eller skape noe sosialt for skolen? Jeg sitter flere timer på møte en kveld hver måned, jeg er tvungen til å delta på alle klassemøter og har forberedelsesmøte med lærer i forveien, jeg tar i mot henvendelser fra foreldre og bistår med samtaler med skolen og andre instanser. Selvsagt har jeg i tillegg inderlig lyst til å bake alle kaker, ta unna alle kafetimer og selge bruktgjenstander i timesvis for at klassen som helhet eller FAU (herunder alle elevene ved skolen) skal nyte godt av det! Ja, særlig. 
SOm regel ender det opp med at jeg og pappaen til Vesla gjør meste, mens stefar passer ungene. Jeg er så lei av følelsen av å måtte beordre folk....
:arghh: Neida, jeg er slett ikke frustrert. Overhodet ikke.
Men det skal sies - takk til alle som melder seg frivillig, og som stiller opp. Det er ikke gøy å være den som alltid må mase, alltid må tvinge...Og når jeg nå gir meg som klassekontak, så kommer jeg til å love vedkommende som overtar at jeg alltid skal hjelpe, med mindre det er virkelig helt krise i heimen. For det er til tider et kjipt verv!!
Jeg har forresten sagt fra at jeg ikke skal være klassekontakt lengre fra høsten av. Og bedt om frivillige. Så langt har jeg ikke hørt noe. Jeg er ikke overrasket.