Sv: Hvordan vil du motta informasjon?
Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.
Han kunne jo kalle inn til kaffe og kaker en ettermiddag. Arrangere en avskjedsfest for seg selv. 
Men sånn helt seriøst, så lurer jeg på om slike reaksjoner kan komme fra "hvem som helst" eller om relasjonen til fastlegen kan bety svært mye for for eksempel ensomme mennesker? Vi vet jo at det finnes folk som er rimelig alene på denne jord, og fastlegen kan kanskje være den viktigste relasjonen de har. Da er det heller ikke så rart at det kan vekke sterke reaksjoner, tenker jeg. Uten at jeg dermed mener å si at det er hensynsløst av en fastlege å gjøre det på dette viset, for jeg ser ikke noen andre måter det kunne vært gjort på.
Jeg tror nok du har rett i det. En av samtalene jeg overhørte (igjen, bare den ene siden!), gikk omtrent slik:
I den andre enden: "...." <-- 2-3minutter
Helsesekretæren: "Ja, jeg forstår at det kan være vanskelig å bytte lege, men hun som kommer er spesialist, har mye erfaring og overtar jo journalen din."
"...." <--1 minutt
"Ja, selvsagt, men vi kan dessverre ikke ringe alle og informere. Men trenger du en legetime nå?"
"..."
"Ikke det nei, du har ikke vært her på 2 år nei, så bra at du er ved god helse."
"..."
"Joda, Aleris er et godt alternativ til fastlege..."
Jeg tror noen klager bare for å klage, altså.
Opprinnelig lagt inn av shute, her.
Jeg hadde blitt skikkelig grinete på fastlegen min om hun bare gikk hen og sluttet uten å si fra, altså. Men hun kunne helt sikkert gjort det personlig, siden jeg møter henne oftere enn de fleste andre jeg kjenner. 
Vel, jeg har ikke hyppig kontakt med min fastlege (bortsett fra nå i svangerskapet), men hun nevnte det faktisk i en konsultasjon. Og jeg antar at jeg ikke er den eneste hun informerte på den måten.
Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.
Jeg har hatt samme legen i tjue år. Når han går av om en ti års tid forventer jeg at han inviterer meg på kaffe og kake. Jeg har jo vært en god kunde i mange år. 
Det blir vel heller at du må innom med kaffe og kake??
Opprinnelig lagt inn av naima, her.
I forkant av huskjøpet (dvs pensjoneringa) forventer eg eit brev med informasjon om at han skal slutte [slik at eg rekk ein avskjedstime] og informasjon om kven som blir min mye fastlege. I Trondheim er det ca 7 fastlegar med ledig plass, og eg trur ikkje summen av ledige plassar er like stor som mengden ledige plassar - så eg kjem nok til å bytte fastlege heilt av meg sjølv for å vere sikker på å få ein eg føler er kompetent når historiane frå Australia kjem for hyppig. (Det kan bli vanskeleg for meg å finne kompetente legar mot slutten, for eg synes ein lege skal vere eldre enn meg. Naima (80) kan få eit problem, eg innser det.)
Denne fastlegen har solgt sin praksis, og overdrar visstnok halvparten av listen i første omgang - men har ikke hatt noen innvirkning på hvem som flyttes over. Det fine er at det er samme kontor, samme adresse, journalene ligger der og åpningstidene blir de samme... Og legen som kommer inn er barnelege og spesialist i allmennmedisin - jeg tror nok jeg bytter over når babyen blir født, jeg.
Opprinnelig lagt inn av Husfruen, her.
Man kunne fått et par måneder på seg til å bytte selv. Stort mer enn det krever jeg ikke.
Det er nok et smart tips til fastlegekontoret, ja. 
|