Vis enkelt innlegg
Gammel 04-10-06, 13:05   #9
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Skjønner argumentet, men det utelukker en del barn som kanskje virkelig trenger å være med...... Er det bare jeg og mitt barn som er viktig???
Driter vi i andres barn? Vi vet ikke bakgrunnen til at folk ikke betaler og blir med på dugnad. Noen som ikke gidder er det sikkert, men skal det gå ut over de som ikke har mulighet??

Overhodet ikke, men ett leirskoleopphold betales av kommunen (i Oslo), der alle elevene uansett kulturell og økonomisk bakgrunn får være med, turer utover det må skolen dekke selv om det skal gå på gratisprinsippet. På min skole ansetter de heller flere lærere og styrker undervisningen framfor å sende halve klasser på tur. Jenter, og en del gutter, med streng muslimsk bakrgrunn får ikke være med på overnattingsturer, og da blir 20-30% av elevene igjen. Det er virkeligheten på vår skole.

Til syvende og sist så er det foreldrene som er ansvarlige for barna, hva de velger for sine barn er vi nødt til å bøye oss for enten vi vil eller ikke. Det kan være så mot dine prinsipper som lærer, men foreldrene har det siste ordet. Vi kan melde bekymring og prøve å bearbeide, men det er ikke vår stillingsbeskrivelse å presse familier inn i noe de ikke vil være med på, og dessverre er det noen som vil bli utenfor - men sånn er samfunnet bygget opp. Vi kan ikke tekkes alle.

Som lærer er å svegle en kamel eller to, kanskje den viktiste tingen jeg har lært meg.

En ting er lover og forskrifter en annen er virkeligheten. Passer ikke kart og terreng, så er det mest fornuftig å følge terrenget.

(I en ideell verden hadde jeg gladelig reist på tur med klassen min og fått lønn for de døgene jeg hadde jobbet, men inntil videre så forholder jeg meg til virkeligheten.)

Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat