Sv: Erfaringer med import av bil fra utlandet?
Jeg fikk for 8 år siden min fars gamle bil fra Nederland. En del regelverk å sette seg inn i, men det gikk og jeg endte opp med en kjempebillig bil i mange år.
For 5 år siden kjøpte vi Volvo XC70 fra Sverige (Helmia Bil i Karlstad). Det var greit nok når man visste hvordan man skulle gjøre, men likevel ble det en del styr i form av at man måtte undersøke hvilken bil det best kunne betale seg å kjøpe, bilen måtte hentes, papirer ordnes ved grensen, bilen måtte innfortolles, så turen til Statens Vegvesen for å skaffe skilt. Jeg er fornøyd med bilen, men usikker på hvor mye vi egentlig sparte der.
Dessuten fant vi ut av, at man ikke kan låne penger med sikkerhet i bil som man kjøper i utlandet, så vi måtte låne med pant i huset.
Da vi skulle ha ny bil igjen forrige høst kjørte vi rett til vores lokale Toyota forhandler og kjøpte en prøvebil der. De ga litt for vores daue gamle (den som jeg hadde fått fra NL). Gratis lånebil på stedet, forhandleren ordnet alle papirer, og 3 dager senere var den vores. For bilukyndige som Dibmann og jeg var dette faktisk en veldig grei løsning.