Vis enkelt innlegg
Gammel 02-05-12, 22:42   #2
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om barnebunad

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Spørs hva du mener med "legg i lengden"? Du kan fint justere lengen på selene men det skal ikke være mer enn en hengefald på stakken. Du kan selvsagt legge den opp ved å lage større brett i oppleggskanten nede, men ikke ved å lage flere hengefalder. Vidden er enkel å justete. Du spretter opp sømmen noen cm i hver side, lager en eller to falder litt dypere og syr inn livet tilsvarende. Det er vanskelig å forklare skriftlig, men en kjapp og grei sømjobb, egentlig.

Rondastakken skal ikke ha en veldig stor sølje og pass for all del på at den festes i skjorta og ikke på livet. Jeg vet ikke hvor stor jenta er, men min store 10åring bruker barnesølje selv om hun har stor sølje også.

Mansjettknapper lager du billigst selv. Kjøp tinnknapper (som brukes i strikkakofter osv) og to vanlige "skjorteknapper" (hvite eller blanke enkle knapper). Sy skjorteknappene fast bakpå tinnknappene. Det ser fint ut (skjorteknappen blir jo ikke synlig inni skjorta) og det fungerer utmerket.

Dette var godt du sa, for det er et legg/ hengefald, da får jeg heller neste opp kanten nede. Hadde tenkt å lage en hengefald til, men da vet jeg at det ikke er riktig. Det skal gå helt fint. Må sette meg ned å se om jeg får til å justere vidden, selene ser jeg at jeg får til helt fint. Jeg syr endel ellers, så det bør vel være grei skuring. Tar alt for hånd med denne da, så jeg ikke ødlegger noe. Jeg tok noen bilder av jenta med den alt for store bunaden, og ser at når alt er i riktig proposjoner, så blir nok sølja fin som der er ja.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat