Sv: Vi skal få oss valp - tips og råd ønskes
Så spennende med hund, det er så koselig med valp i hus.
Vi har ikke bur til vår, når han er alene har han tilgang til stue, kjøkken og gang, så det blir på en måte "buret" hans. I starten valpesikret vi selvsagt huset og fjernet ledninger og annet han kunne skade seg på, men det må man jo gjøre uansett om man har bur eller ikke. De er utrolig kjappe, og har sylskarpe små pirayatenner. Valpen vår har blant annet tygd igjennom to pc-ledninger og ledningen til en playstation-kontroll, bare et par sekunders uoppmerksomhet fra min side, så var det gjort.
Vi har bur i bilen, et helt standard bur vi kjøpte på Felleskjøpet, med en pute i bunnen så han ligger godt. Det er ikke noe problem å være i bur i bilen, selv om han ikke bruker bur inne i huset. Han er også vant til å ligge i buret bilen alene. Det kan være kjekt innimellom, så det er lurt å venne dem til.
Vi valgte å ikke kjøpe egen hundeseng til ham i første omgang, han hadde et ekstremt tyggebehov, så det ville bare resultert i istykkertygd seng og bortkastede penger. (Men dette kommer selvsagt an på hunden). I stedet har han et saueskinn som er hans, og noen fleecepledd som vi har plassert på steder han liker å ligge.
Samboeren min sov sammen med ham i stua de tre første nettene, og etter det har han sovet alene. Om natten foretrekker han å sove utenfor soveromsdøra vår, så der har han et pledd som er sitt.
Vi kjøpte vanlige metallmatskåler på dyrebutikken, så fikk vi med en plastmatskål fra oppdretter, så fikk vi plastmatskål i en valpepakke fra Felleskjøpet, så fikk vi plastmatskål i en valpepakke fra veterinæren, så fikk vi plastmatskål i en valpepakke på valpekurset. Nok matskåler altså! Og det er vel hipp som happ hvilke man bruker. Jeg foretrekker uansett slike som ikke sitter sammen, altså at man kan fylle på vann uten å ta med seg matskåla, og at man kan fjerne matskåla uten å ta med seg vannskåla.
Vi har kun brukt sele til vår, og spesielt med en valp ville jeg valgt sele. Hvis en valp ser noe spennende og fyker av gårde får den alt for stor belastning på halsen/nakken når båndet stopper. Av samme årsak bruker vi heller ikke fleksibånd, da klarer han å opparbeide seg så stor fart før båndet stopper at det i hvert fall ikke er noe bra for halsen/nakken. Jeg synes også det er greit at hunden vet hvor langt båndet rekker, med fleksibånd vet de jo aldri når det stopper? Vårt er to meter, og det holder i massevis. I tillegg har vi en langline som han har på seg når han er løs i skogen, og den er elastisk slik at det ikke blir så kraftig rykk når båndet stopper.
Leker velger man vel etter hva man føler for, vi har noen biteleker, pipeleker og draleker. Det er lurt å lære hunden å like å leke (ikke alle hunder gjør det), for det er ypperlig å bruke som belønning i tillegg til godbiter.
Vi forer med Eukanuba siden det var det vi fikk med fra oppdretteren. Bløtte opp foret de første ukene, men han liker det bedre tørt så det har vi sluttet med.
I begynnelsen måtte valpen vår ut og tisse hele tiden, etter han hadde sovet, spist og lekt, så da ville jeg ikke hatt ham alene hjemme så lenge. Vi begynte likevel tidlig å venne ham til å være alene over korte perioder. Nå er han et halvt år og holder seg fint en hel dag (og det har han gjort en stund). Jeg pleier å gi ham en kong med leverpostei når jeg drar om morgenen, så han skal forbinde det å være alene med noe positivt, og det ser ut til å gå helt fint.
Jeg vil anbefale valpekurs på det sterkeste, vi hadde utrolig nytte av det, og i tillegg fikk hunden vår treffe andre valper og sosialisert seg masse.
Lykke til med valp!
|