Sv: Privatskoler i Oslo
Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.
Det koster litt da, men det blir jo en prioriteringssak. (Rundt 300.000 i året mener jeg det var sist jeg sjekket.)
Skriver du virkelig 300.000 i året her? Ja, da utgår det. En null mindre lar seg gjøre. Mannen min jobber ikke så langt unna, men i så fall må han forhandle frem parkeringsplass på jobb (akkurat det skal nok la seg gjøre). Men til den prisen trenger vi ikke vurdere det lenger. 300 000 er ikke en prioriteringssak for oss.
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Den tyske skolen har godt faglig fokus, og pleier å ligge særlig godt an på nasjonale prøver i matematikk. Det ser ut for meg som at de har et noe høyere nivå på matematikk enn den norske skolen, men de legger ikke i utgangspunktet mye vekt på individuell tilrettelegging. Derimot vil jo språket gjøre at norske barn automatisk får en del mer utfordring enn de ville fått i norsk skole. (Det var en stor del av vår egen motivasjon for å velge den skolen.)
Vi har, som du vet, noen års erfaring, og om du lurer på noe konkret, kan du godt spørre. Og ellers går det sikkert an å besøke dem og slå av en prat omkring gutten deres og hva de mener de kan tilby.
Takk for tilbudet. Det er godt mulig at vi lurer på mer etterhvert. Særlig knyttet til å la barnet få undervisning på et språk de i utgangspunktet ikke behersker. Sjekket dere om Poden hadde noe form for språkøre før han begynte der? Knerten var slett ikke av de raskeste til å lære seg å snakke (norsk altså), men han bygde jo fort opp et stort vokabular. Særlig innen sine interesseområder. Men jeg aner ikke om dette har noe å si for hans senere evne til å lære seg språk? Han snakker forholdsvis grammatisk riktig nå.
Jeg ser at han lærer på en helt annen måte en snuppa. Leseteknikkene deres er helt grunnleggende forskjellig, og sånn er tilnærmingen til matteoppgaver også.
Eller kanskje jeg rett og slett må lære meg å slå meg til ro med at jeg har fått unger som ikke skal lære basisfag de første årene på skolen. Ungene har kanskje ikke vondt av å lære å kjede seg? Vi utfordrer dem jo faglig hjemme.