Sv: Er du redd for å kjøre i tunnel?
Opprinnelig lagt inn av Frøydis, her.
Jeg bodde et år i Loppa kommune, og den Øksfjordtunnelen var ikke noe for de med tunnelskrekk. Den er 4350m og har møteplasser for den er så smal. Følte meg noe liten der inne når jeg møtte på trailere.
Det blir en annen frykt, tenker jeg.
Jeg husker selv fra min barndom når vi kjørte over Strynefjell hver sommer. De tunnelene der var ikke for pyser; smale og alltid fulle av eksos.
Det samme nordpå, på strekningen mellom Mosjøen og Sandnessjøen. Trange og kronglete tunneler hvor det var vanskelig å møte annen trafikk, og møtte man trailere, så var det bare å rygge ut. De er nå utbedret heldigvis, så det er kun i åpningene at det ikke lar seg gjøre å møte en trailer.
Jeg kjører den strekningen relativt ofte selv, og jeg priser meg lykkelig hver gang jeg slipper å møte en trailer inni der. Men det er ikke pga at det er i en tunnel, men pga standarden. Er veistrekninger uten tunnel også der som jeg helst ser at det ikke kommer noe stort i mot.
Sommeren for to år siden så kjørte vi fra Bergen til Oslo, og kjørte da gjennom landets to lengste tunneler. Det var bare moro syntes jeg.
And how I got to where I am
|