Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?
Opprinnelig lagt inn av apan, her.
Helt ærlig tror jeg heller jeg ville kjørt bil til barnehagen enn å trille en fireåring til barnehagen i vogn. Fordi det er flaut, eller fordi det gir dårlige holdninger hos barnet? For du er vel enig i at det er bedre for din helse og for miljøet å kjøre vogn istedenfor bil? Fordi jeg synes det ser dumt ut med en fireåring i vogn her hjemme på daglig basis når det er en fireåring uten spesielle behov. Det betyr ikke at jeg går og flirer av fireåringer jeg ser i vogn, men at jeg ikke vil ha det selv her hjemme fast. I tillegg vil jeg ikke venne en fireåring til å sitte i vogn daglig her hjemme. Hvis jeg hadde såpass kort vei at jeg selv kunne gå med vogn til barnehagen, tror jeg at jeg heller ville valgt å starte litt før slik at barnet også kunne gå (noe jeg også gjorde da min sønn var 4, faktisk også da han var 2).
Men jeg kunne nok hatt med vogn til en fireåring på ferie, særlig hvis det var eldre søsken slik at behovene var veldig ulike. Med bare en fireåring, synes jeg det er mer naturlig å tilpasse seg til barnet. Helt enig. Det er det jeg har prøvd å poengtere - ofte har man flere enn en å ta hensyn til.Jeg ser for meg at vi kan ende med vogn på ferie til lillesøster når storebror er 9, ellers blir det veldig lite på hans premisser. Men da storebror var 4 og vi bare hadde ham, var vogna ikke med.
Da er vi nok temmelig enige, tror jeg. (Ikke uvanlig at jeg er enig med deg...) Jeg så for meg barnehage 7-8 km unna, langt nok til at fireåringene mine hadde brukt for lang tid om morgenen, kort nok til at det kunne vært fin trim for meg med vogn. Vi har 1 km til barnehagen, og dit går til og med toåringen.
Og det med ferien er akkurat det jeg også mener og ville praktisert med din aldersforskjell på barna.