Sv: Privatskoler i Oslo
Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.
Jeg er på et vis litt enig med deg her, Brutus ( ). Hvis det ender opp med å bli et klasseskille hvor de ressurssterke kan kjøpe seg ut av dårlige offentlige skoler, så er det svært negativt. Jeg ønsker meg et samfunn hvor alle unger, uavhengig av hvor ressurssterke foreldre ungene har, skal få en grunnleggende god utdannelse.
Problemet oppstår når man som foreldre ser at det tilbudet det offentlige kan gi, slett ikke er godt nok. Skal man da bare akseptere det, eller skal man se seg om etter alternativer?
Som med helsetjenester vil man nok også se at folk shopper skole i større grad og ikke minst kjøper bolig etter skolekrets. Selv om dette har foregått i Oslo over lenger tid tror jeg fortsatt det bare er begynnelsen på utviklingen vi ser nå. Folk er rett og slett lei av å vente på at den offentlige skolen skal kunne tilrettelegge i den graden de ønsker. Til skolens forsvar vil jeg si at det må være en utfordring uten sidestykke å ha en elevmasse som har så store variasjoner i hva slags utgangspunkt de har når de starter på skolen.
|