Sv: Privatskoler i Oslo
Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.
Jeg er på et vis litt enig med deg her, Brutus ( ). Hvis det ender opp med å bli et klasseskille hvor de ressurssterke kan kjøpe seg ut av dårlige offentlige skoler, så er det svært negativt. Jeg ønsker meg et samfunn hvor alle unger, uavhengig av hvor ressurssterke foreldre ungene har, skal få en grunnleggende god utdannelse.
Problemet oppstår når man som foreldre ser at det tilbudet det offentlige kan gi, slett ikke er godt nok. Skal man da bare akseptere det, eller skal man se seg om etter alternativer?
Det er nettopp de som har evner til å stille kritiske spørsmål til skolen som bør bli så ikke det rakner fullstendig. Og det gjelder SÆRLIG om man taler varmt for en bred og inkluderende folkeskole. Mener man tilbudet er bedre i små og motiverte miljø med idealistiske, pedagogiske målsetninger bør man heller jobbe for at det offentlige får flere av disse skolene/det blir gratis å benytte seg av de. Utviklingen nå går motsatt vei. Ressurssterke flykter til privatskoler. Røkla samles i store, offentlige oppsamlingsheat og utfordringene sminkes med nye, flotte bygg og kreativ statistikk.